Alina Popa

Alina Popa

Bio

Alina Popa (1982, Roemenië) zorgde voor een plek van waaruit het mogelijk is om artistieke consequenties te hebben, zonder dat het leven en de kunst, de politiek van de productie en de politiek van het product, van zichzelf als subjectiviteit en zichzelf als performance, van het kunstwerk en zijn omkadering volledig uit elkaar vallen. Ze bevindt zich dus op de grens tussen beeldende kunst en performance, de white cube en de black box, het schrijven en de theorie. Ze onderbrak feesten om lezingen te geven, camoufleerde het leven in performances en performances in workshops, scandeerde geometrie als mystieke meditatie, schreef SF als een documentair gebaar, en ze kwam minstens één keer tussenbeide in een publieke discussie om het over jaguars te hebben. Ze was meer geïnteresseerd in kunstwerken als omgeving dan in individuele werken, in media met vage grenzen en spatiotemporele listen. Ze richtte verschillende 'esthetische entiteiten' op, waaronder The Bureau of Melodramatic Research, Unsorcery, Black Hyperbox, Bezna. Met Florin Flueras ontwikkelde ze onlangs Artworlds - artworks as artworlds. Haar werk was te zien in Fap Sao Paulo, Times Museum Guangzhou, Pratt Manhattan Gallery NY, bak Utrecht, Wing Hong Kong, CCK Buenos Aires, Trafo Budapest, Martin Gropius Bau Berlin, Savvy Contemporary Berlin, MUMOK Vienna, Brut Vienna, DEPO Istanbul, PAF St Erme, CNDB Boekarest, MNAC Boekarest, Salonul de Proiecte Boekarest, Ujazdowski Kasteel Warschau, Jardim Equatorial Sao Paulo, Fabrica de Pensule Cluj, Teatru-Spălătorie Chișinău, House of Drama Oslo, Het Bos Antwerpen, Theater Rampe Stuttgart, enz.

Projecten & voorstellingen