Christina Phoebe

Christina Phoebe

Bio

Christina Phoebe is een kunstenares, filmmaker, schrijfster en onderzoekster die werkt in Athene en Brussel. Haar werk slaat een brug tussen verschillende ervaringen van diaspora, ballingschap en thuis door middel van locatie-specifieke performances, filmische nesten en het maken van aquarel notities. Centraal in haar praktijk staat de vorming van collectieve ruimtes voor het delen van (ervaringen, vaardigheden, kennis) in workshops en zelfgemaakte residenties, door middel van feministische pedagogieën en decoloniale praktijken.

Nadat ze afstudeerde aan de New York University (BFA, Studio Art), studeerde ze verder aan het Seminar voor Creatieve Documentaire aan de KET (TV Control Center) in Athene, waar ze zich richtte op de raakvlakken tussen documentaire film en performance-maken.

Haar werk is opgenomen in tentoonstellingen, platforms en dialogen op de 15e Biënnale van Venetië voor architectuur (Grieks Paviljoen) in samenwerking met het Nomadic Architecture Network en de workshop With Nails and Teeth; One MinuteSpace (Athene); YNKB (Kopenhagen); Flux Factory (New York); Jeu de Paume's LeMagazine, E-Flux en anderen.

Haar werk is gepubliceerd in (Forced) Movement: Across the Aegean Archipelago (kyklàda.press), Prologues (samengesteld door miss dialectic, Klea Charitou en Eleanna Papathanasiadi), Movement I - Transpirings with Lauretta Macauley (ed. Alkistis Efthimiou), The eye of time (Photogénie), visAvis: Voices on Asylum and Migration, en The NewNomadic Age (Equinox Publishing), onder andere.

Haar eerste speelfilm Amygdaliá (2019) is een persoonlijke en collectieve reflectie over saamhorigheid en grenzen. De film is internationaal vertoond op festivals, tentoonstellingen, in educatieve contexten, residentieruimtes en gemeenschapscentra in onder andere Italië, Spanje, Estland, Griekenland, Albanië, België, Argentinië, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. Amygdaliá wordt besproken in Toby Lee's boek The Public Life of Cinema (2020), en in de geschriften van Rabab El Mouadden, ElenaStefanopoulou en Eliana Otta. Meer: www.amygdaliafilm.com Momenteel ontwikkelt ze haar tweede speelfilm Rock, Paper, Scissors! in Brussel in het kader van Sound Image Culture 2022.

In 2018 begon ze met onafhankelijk onderzoek naar het filmmaken door vrouwen in de Griekse context, en begon ze met het organiseren van kringen met vrouwen die werken in de kunsten, kunstkritiek, filmstudies en performance. Het collectieve project Surplus Cinema, waarin bewegend beeldwerk van vrouwelijke en niet-binaire kunstenaars uit de Griekse context en de diaspora centraal staat, is een voortzetting van dit doorlopende proces.

Ze was de George Stoney Fellow van het 64e Flaherty Film Seminar The Necessary Image en een Visiting Artist bij het Post Film Collective van Kunstencentrum Vooruit, Gent. Haar werk werd ondersteund door NEON, het Greek Film Center en STEPS.

Projecten & voorstellingen