Aphasia
Het morele standpunt dat wij innemen als getuigen op afstand die oordelen over de psychologie van een individu dat geconfronteerd wordt met oorlog of maatschappelijke verwoesting, berust op de notie van psychologische en morele continuïteit die wij allen delen. Onderzoek leert ons echter dat situationele macht zegeviert over individuele macht. Onder bepaalde omstandigheden en zware sociale druk plegen gewone mensen de meest onvoorstelbare misdaden.
De performance Aphasiakomt voort uit een zes jaar durend onderzoek waarin beeldend kunstenaar en filmmaker Jelena Jureša een film, een filminstallatie en een boek creëerde. Haar gelijknamige film Aphasia (2019), is een verontrustend onderzoek naar de representatie van geweld en het geweld van representatie, een zeer lijfelijk documentair gebaar in verschillende bewegingen dat diep persoonlijk, politiek, en voortdurend actueel is. In tegenstelling tot een klassieke documentaire zijn verschillende delen van de film formeel en performatief schatplichtig aan media als theater en dans. Van het Belgische kolonialisme in de eerste akte, over Oostenrijkse rassenexperimenten en Heimatfilms in de tweede, komt in de derde akte de bekende foto tot leven, genomen aan het begin van de oorlog in Bosnië.
Kunstenaar
Residenties
workspacebrussels