Fourfold
THREE is for me, you, them. FOUR is FOR - us. FOURfold. FOR - fold. Een zuil, woning, totem, pad. Het is een geschenk - om in te pakken, uit te pakken, opnieuw in te pakken. Het is een spiraalvormige kubus, een volume dat zich ontvouwt over het opvouwbare oppervlak. Een vierkant omgeven door een cirkel - een bol van zichtbare stemmen. Lichte materie.
In het werk van Meryem Bayram staat een ontvouwende relatie tussen een menselijk gedrag en een geconstrueerde ruimtelijke omgeving centraal. Met stoffen als hout, karton en elastiek creëert ze installaties die de contouren van een fysieke ruimte opsporen en opnieuw vormgeven en in één gebaar levende lichamen uitdagen om die ruimte te bewonen en te transformeren. Door specifieke ontmoetingen tussen het lichaam en het materiaal voor te stellen, geeft ze vorm en organiseert ze spanningen tussen het zichtbare en het onzichtbare, gecomponeerd en geïmproviseerd, waarbij ze verbindingspunten steeds weer opnieuw uitvindt.
Net als in de vorige creatie - Autonomous Scenography (2014) - verzet Fourfold zich tegen een vast narratief of een enkelvoudig conceptueel kader. Het is in de eerste plaats een levende ontmoeting tussen Meryem en beeldend kunstenaar Guy Rombouts (1949, Antwerpen). In deze ontmoeting wordt haar voorstel van een ruimte cadeau gedaan aan het lichaam van de collega-kunstenaar. Guy`s reactie daarop, zijn "uitpakken" van Meryem`s ruimtelijk geschenk zal een kern van het "viervoudige" gebeuren genereren. Rond de randen ervan zal Meryem verder werken en materiële en immateriële elementen toevoegen en aftrekken aan de zich ontvouwende ruimte - objecten, vocale interventies, licht- en klankkeffecten. Deze geïmproviseerde maar duidelijk gedefinieerde fragmenten zullen in de voorstelling worden geïntroduceerd als een generatieve kracht waardoor de eerste ontmoeting tussen Meryem en Guy voortdurend zal worden vernieuwd.