Gymnastics of the mind

Het onderzoek is geïnspireerd door het boek ABECEDA uit 1926, dat zich laat kenmerken door een gelijkwaardige synergie tussen typografie, fotomontage en beweging. Elke letter van het alfabet kreeg grafisch vorm door Karel Teige in relatie tot een gechoreografeerde pose van Milca Mayerová en Vítězslav Nezval voorzag iedere letter van een gedicht. Femke Gyselinck wil op haar beurt nadenken over hoe een ode te brengen aan dit werk en over hoe een hedendaagse relevantie te geven aan een dansalfabet in het licht van ons (post-)postmodernistisch wereldbeeld.

Het bewegingsonderzoek bouwt verder op Gyselinck's vorige onderzoek naar hoe we lichamen kunnen lezen als betekenisdragers. Een gesticulerend lichaam is veelzeggend maar de betekenissen stollen nooit, ze blijven steevast in beweging. De reeds verworven inzichten en choreografische beeldtaal worden in dit project uitgedaagd door beweging te laten kristalliseren in 1 moment, 1 letter, 1 ‘pose’. Hoe vertaal je ruimtelijke taal naar een ander, tweedimensionaal medium? Welke communicatieve mogelijkheden zitten al dan niet vervat in een dansalfabet? Hoe een bewogen alfabet capteren in foto’s?

Choreografie & Dans: Femke Gyselinck — Grafisch ontwerp: Joris Kritis — Fotografie — Robbrecht Desmet — Stage artistieke ondersteuning: Emma Meerschaert — Met de steun van: de Vlaamse Gemeenschap & Gemeente Vorst

Kunstenaar

Residenties

07.12.2020 - 13.12.2020

workspacebrussels